Klubbens vedtægter

Love og vedtægter for Frømandsklubben Delfinen

Som vedtaget på ekstraordinær generalforsamling tirsdag d. 7. januar 2025.

 

§1. Navn og hjemsted

Stk. 1.
Klubbens navn er "Frømandsklubben Delfinen", stiftet i Holstebro d. 15. august 1965.

Stk. 2.
Klubbens hjemsted er Holstebro Kommune.

§2. Formål

Stk. 1.
Klubbens hovedformål er at fremme undervandssporten og sikkerheden under dens udøvelse. Den skal, hvor det er muligt, støtte undervandssporten af kulturel, videnskabelig og sportslig art.

Stk. 2.
Klubbens formål er derudover også, at skabe rammer for gode sociale fællesskaber og aktiviteter i klubben, herunder vinterbadning, og udbrede vinterbadning i Holstebro Kommune.

§ 3 Klubbens opbygning

Stk. 1.
Klubben udgøres af hovedklubben Frømandsklubben Delfinen, og underafdelingen De kolde Delfiner.

Stk. 2.
Underafdelingen De kolde Delfiner, der udøves under hovedklubben, er underlagt samme vedtægter som hovedklubben. Klubben er derfor én samlet juridisk enhed.

Stk. 3.
Den daglige ledelse af hovedklubben, varetages af den til enhver tid siddende bestyrelse, og underafdelingen varetages af et udpeget afdelingsudvalg.

Stk. 4.
Bestyrelsen kan udpege et afdelingsudvalg.

§ 4 Medlemsforhold

Stk. 1.
Som aktivt betalende medlem kan optages enhver person over 12 år, der opfylder betingelserne for "Frømandsklubben Delfinen". I særlige tilfælde kan der dispenseres fra aldersgrænsen med forældrenes skriftlige samtykke.

Stk. 2.
Der kan på samme måde optages passive medlemmer.

Stk. 3.
Alle aktive dykkere, bliver automatisk meldt ind i DSF. DSF-kontingentet er en del af det overordnede kontingent.

Stk. 4.
Ethvert aktivt betalende medlem har ret til at anvende klubbens faciliteter, og deltage i klubbens aktiviteter og tilbud, samt til demokratisk medindflydelse på foreningens forhold efter disse vedtægter, og i henhold til medlemmets kontingent, leje, betaling og brug heraf. Det er ikke tilladt at føre en af klubbens både, uden nødvendig tilladelse. Bådfører skal som minimum have erhvervet speedbådscertifikat, og have modtaget instruktion til brug af udstyret i båden. Det er bådførers ansvar, at bevis for betalt lovpligtig ansvarsforsikring forefindes i båden. Det er ikke tilladt at betjene klubbens kompressorer og øvrigt dykkerudstyr, uden først at have modtaget instruktion i brug af udstyret.

Stk. 5.
Et passivt medlem har ikke adgang til selve idrætsudøvelsen, men har alle øvrige medlemsrettigheder.

Stk. 6.
Anmodning om medlemskab behandles af bestyrelsen, og medlemskabet gælder fra, at bestyrelsen har godkendt det, og kontingent er betalt. Bestyrelsen kan kun afslå medlemskab, såfremt der foreligger en særlig begrundelse herfor.

Stk. 7.
Udmeldelse skal ske skriftligt, ved meddelelse til klubbens kasserer. Udmeldelse kan ske med én måneds varsel til udgangen af en kontingentperiode. Evt. overskydende kontingent refunderes ikke.

Stk. 8.
Medlemmer, som ikke har erhvervet sportsdykkerbevis, må kun dykke ifølge med en kontrollant, eller en instruktør under hovedklubben Frømandsklubben Delfinen.

Stk. 9.
Da meddelelser om klubbens aktiviteter mm. udsendes via opslag på Facebook, e-mail og på klubbens hjemmeside, er man som medlem af Frømandsklubben Delfinen selv ansvarlig for at føre sig ajour. Dette gælder også for medlemmer af underafdelingen De kolde Delfiner.

§ 5 Kontingent

Stk. 1.
Kontingent til hovedklubben opkræves forud 2 gange årligt, i januar og juli. Indmeldelsesgebyr samt kontingentet størrelse fastsættes af bestyrelsen. Kontingent til underafdelingen fastsættes i samarbejde mellem bestyrelsen og afdelingsudvalget.

Stk. 2.
Ved indmeldelse betales indmeldelsesgebyr samt kontingent frem til næste opkrævningsperiode.

Stk. 3.
Kontingentændringer kan kun ske ved udmelding på generalforsamlingen.

Stk. 4.
Restance over tre måneder kan medføre udelukkelse af klubben. Ved genindmeldelse skal kontingentrestance være betalt, og der skal forlanges nyt indmeldelsesgebyr.

Stk. 5.
Ingen medlemmer må være i restance pr. 31/12. Al anden gæld til klubben f.eks. båd, nitrox, bly, leje mm. skal betales ved påkrav.

Stk. 6.
Kontingentet bliver opkrævet af kassereren. Klubbens siddende Formand, Kasserer, samt Æresmedlemmer friholdes for kontingent.

Stk. 7.
Aktive instruktører, med selvstændigt ansvar for elevhold, kan friholdes for kontingent efter eget ønske.

Stk. 8.
Formand, Kasserer, Æresmedlemmer samt Aktive instruktører betaler dog selv for det obligatoriske DSF-medlemskab, samt evt. båd-, familie-, og Nitrox-abonnement, således klubben holdes udgiftsneutral.

§ 6 Bestyrelsen

Stk. 1.
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse.

Stk. 2.
Klubbens bestyrelse består af en formand, næstformand, kasserer, sekretær og 3 bestyrelsesmedlemmer, samt 2 suppleanter. Bestyrelsen skal bestå af minimum 4 personer, der er medlem af DSF (Dansk Sportsdykker Forbund).

Stk. 3.
Bestyrelsesmedlemmerne vælges for to år ad gangen på den ordinære generalforsamling. På lige årstal vælges 3 bestyrelsesmedlemmer og på ulige år vælges 4 bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv. Formanden repræsenterer klubben overfor Holstebro Kommune og i DSF's repræsentantskab.

Stk. 4.
Suppleanter er på valg hvert år. Suppleanter har ingen stemmeret.

Stk. 5.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. Bestyrelsen kan beslutte at afprøve aktiviteter og ligeledes oprette nye underafdelinger.

Stk. 6.
Det påhviler bestyrelsen at holde DSF underrettet om enhver til og afgang af aktive dykkermedlemmer.

§ 7 Afdelingsudvalg

Stk. 1.
Et afdelingsudvalg varetager de opgaver, som vedrører den pågældende aktivitet. Det er bestyrelsen der disponerer over klubbens økonomiske midler. Bestyrelsen kan bemyndige et afdelingsudvalg til at disponere over nærmere bestemte midler.

§ 8 Ordinær generalforsamling

Stk. 1.
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.

Stk. 2.
Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt, sidste fredag i februar måned. Indkaldelse skal ske med mindst 14 dages varsel ved opslag, e-mail eller på klubbens hjemmeside og indeholde følgende:

• Valg af dirigent

• Formandens beretning

• Revideret regnskab forelægges

• Valg af 2 revisorer

• Anmeldte sager

• Valg af bestyrelse

• Valg af suppleanter

• Eventuelt

Stk. 3.
Bestyrelsesmøde afholdes mindst én gang hvert kvartal, og bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 4 bestyrelsesmedlemmer deltager i mødet.

Stk. 4.
Alle medlemmer over 16 år er stemmeberettigede, såfremt de ikke var i restance pr. 31/12, og har været medlem i mindst 3 måneder. Stemmeretten er personlig. Valgbar til bestyrelsen er alle stemmeberettigede. Medlemmer der betaler familiekontingent, kan have 2 stemmer, dog skal anden stemme være fast samlever, og kan kun benyttes ved personligt fremmøde. Derudover skal familie kontingent være betalt i mindst 12 måneder for at opnå stemmeret.

Stk. 5.
Alle valg sker, såfremt det forlanges, ved hemmelig skriftlig afstemning, og afgøres ved almindeligt stemmeflertal.
Til en vedtægtsændring kræves mindst 2/3 flertal af de fremmødte.

§ 9 Regnskab og revision

Stk. 1.
Klubbens regnskabsår er kalenderåret.

Stk. 2.
Bestyrelsen udarbejder årsregnskab. Regnskabet skal indeholde resultatopgørelse over driften samt status. Regnskabet revideres og godkendes af generalforsamlingen.

Stk. 3.
Klubben kan modtage gaver og andre midler fra myndigheder, virksomheder eller enkeltpersoner, når det ikke er uforligneligt med klubbens objektivitet.

Stk. 4.
For rejser, transport m.v., der udføres i klubbens interesse, og efter anmodning af bestyrelsen, udbetaler klubben befordringsgodtgørelse og diæter i henhold til DSF’s normer.

§ 10 Tegningsret og hæftelse

Stk. 1.
Klubben tegnes af formanden sammen med et bestyrelsesmedlem, eller af 4 bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen kan foretage alle dispositioner, dog skal køb, salg og pantsætning af fast ejendom godkendes af generalforsamlingen.

Stk. 2.
Salg af klubhus kan kun vedtages på en generalforsamling, og det kræver 2/3 fremmødte stemmeberettigede medlemmers samtykke. Forslaget skal vedtages på 2 af hinanden følgende generalforsamlinger.

Stk. 3.
Materiel der anskaffes eller skænkes klubben, skal placeres og vedligeholdes ved bestyrelsens foranledning. Udstyr der ønskes solgt eller byttet, skal forinden tilbydes klubbens medlemmer. Tilbuddet skal fremsendes via e-mail til klubbens medlemmer. Der skal være en henvendelsesfrist på 30 dage efter udsendelsen.

Stk. 4.
Bestyrelsen kan meddele et afdelingsudvalg fuldmagt til at foretage dispositioner på vegne af klubben.

Stk. 5.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler klubben. Bestyrelsesmedlemmer hæfter heller ikke for disse forpligtelser.

§ 11 Opløsning

Stk. 1.
Ophævelse af klubben kan kun ske, når der er under 2 aktive medlemmer.

§ 12

Stk. 1.
Aktive instruktører, med ansvar for afvikling af elevhold, kan efter eget ønske, medbringe én deltager på disse elevhold. Der skal dog stadig betales for udgifter i forbindelse med brug af båd, transport under uddannelsen. Ligeledes er der også egenbetaling for uddannelsesmaterialer og certificering til det udstedende organ (DSF, CMAS PADI eller andre), således at klubben holdes udgiftsneutral.

§ 13

Stk.1.
Ønsker et medlem af klubben en sag forelagt DSF’s forbundsstyrelse, eller et udvalg herunder, rettes henvendelse til klubbens bestyrelse. Kan sagen ikke afgøres lokalt, sendes den skriftlig i to eksemplarer til DSF med angivelse af, hvad der måtte være passeret i sagen.

§ 14

Stk. 1.
Personer, der har gjort en fortjenstfuld indsats for undervandsporten, kan udnævnes til æresmedlemmer. Indstilling af æresmedlemmer skal forelægges og godkendes af bestyrelsen. Æresmedlemmer er kontingentfrie.

§ 15

Stk. 1.
Erhvervsdykkere kan optages i klubben. Erhvervscertifikat giver fuld adgang til apparatdykning.

§ 16

Stk. 1.
Ved dykning følges dykkerlederens anvisninger. I åbent farvand bør der være anlagt følgende: BCD (Buoyancy Control Device), dykkerkniv og snorkel. (BCD dog ikke ved snorkeldykning). Buddyline eller livline bruges efter dykkerlederens anvisning.

§ 17

Stk. 1.
Ved dykning i åbent farvand skal der være mindst en standby dykker i beredskab.

§ 18

Stk. 1.
Ingen dykning må foretages såfremt dykkeren er påvirket af alkohol, narkotiske midler eller euforiserende stoffer, eller såfremt dykning ikke kan foretages på forsvarlig og betrykkende vis.

§ 19

Stk. 1.
Ved dykning i farvand, hvor der er fare for nedsejling, skal det internationale dykkerflag afmærke området, hvor dykning foretages, så vidt muligt i centrum.

§ 20

Stk. 1.
Dykning må ikke foretages til større dybder end certifikatet tillader dykkeren. Såfremt dykning til større dybder ønskes, skal særlige sikkerhedsforanstaltninger og bestemmelser iagttages (se sportsdykkerhåndbogen).

§ 21

Stk. 1.
Al dykning der foretages i klubbens navn eller under dens mærke er til enhver tid dykkerens eget ansvar. Ved ulykkestilfælde eller lovovertrædelser er dykkerlederen eller klubben ikke juridisk ansvarlig over for det enkelte medlems handling, der foretages under dykkerlederens eller klubbens viden, ej heller for overtrædelse af givne instrukser eller sikkerhedsbestemmelser.

§ 22

Stk. 1.
Alle ture, foretaget i klubbens navn eller under dens mærke, skal planlægges og afholdes i henhold til ”Sikkerhedsregler for Dansk Sportsdykker Forbund”.

Vi bruger Cookies

Vi bruger cookies på vores hjemmeside. Nogle af dem er essentielle for sidens funktion, mens andre hjælper med at forbedre siden samt brugeroplevelsen.

Du skal acceptere cookies for at fortsætte brugen af denne hjemmeside.